Thursday, July 15, 2010

PENGGUNA YANG RASIONAL

Kita seharusnya menjadi pengguna yang rasional sama ada semasa membeli barangan ataupun mendapat perkhidmatan. Untuk menjadi pengguna yang rasional, kita seharusnya mengetahui hak dan tanggungjawab sebagai pengguna.

setiap rakyat ialah pengguna sama ada untuk barangan ataupun perkhidmatan. Pengguna perlu mengetahui tanggungjawab mereka sebagai pengguna. Dengan adanya pengetahuan tersebut, maka pengguna dapat memainkan peranan dalam menentukan kualiti barangan dan perkhidmatan yang disediakan oleh pengeluar berada dalam keadaan yang baik. Dengan ini pengeluar akan memastikan kualiti barangan dan perkhidmatan berada pada tahap yang diperlukan oleh setiap pengguna.

Pengguna juga perlu mengetahui hak mereka sebagai pengguna. Dalam hal ini, ada banyak hak yang perlu diketahui oleh pengguna. Sebagai contoh, hak untuk mendapatkan maklumat secara terperinci tentang sesuatu barangan serta spesifikasinya. Dengan ini pengguna tidak akan mudah tertipu oleh pengeluar dan nasib mereka akan terbela.

Pengguna perlu ada etika mereka. Etika akan membantu pengguna semasa mereka ingin mendapatkan barangan dan perkhidmatan. Pengguna akan membuat pembelian dan perbelanjaan yang berhemah. Perbelanjaan pengguna dapat dikawal serta tidak mudah ditipu pengeluar.

No comments:

Post a Comment